Éghajlatunk változásával ma már egyre később szembesülünk a téli fagyok megérkezésével, ezért sokan hajlamosak vagyunk az arra való felkészülést sokáig halogatni. Ugyanennyire veszélyes tud lenni viszont az is, ha autóstársunk nem is igazán tudja, hogy autóját hogyan kellene felkészítenie a tél beállta előtt. Mai blog bejegyzésünk ezt a témát hivatott körbejárni.
Az alapvető teendők, amiket nem szabad kihagyni:
1. Abroncsok
A legszélesebb körben ismert, már-már unalomig ismételt "+7 fok alatt téli gumi" ajánlás sajnos nem minden esetben megoldás.
A téli abroncsok mintázata és összetétele biztonságos közlekedést tesz lehetővé hideg időben és havas úton egyaránt, de csak addig amíg az abroncs mintázata megfelelő, és annak anyaga még nem öregedett el. Egy mintázatában megfelelő, azonban a természetes elöregedés következtében már anyagösszetételében leromlott téli abroncs ugyanúgy csúszhat a téli hideg utakon mint egy jó állapotú nyári gumi, ezért abroncsainkat mindig érdemes ellenőriztetni szakemberrel, legkésőbb a szezonális csere alkalmával.
2. Fagyálló hűtőfolyadék
Autónk belsőégésű motorjában a hűtőfolyadék elsősorban a motor hűtését látja el, ezért sokunk fejében ez nem is igazán része a téli felkészítésnek, ami persze nagy hiba.
A motornak télen is szüksége van hűtésre, ezért a folyadék megfelelő szintjét fontos ellenőrizni, de az első fagyok beköszönte előtt talán még fontosabb, hogy a hűtőközeg dermedéspontját is ellenőriztessük szakemberrel. Az erre a célra szolgáló eszköz a refraktométer, mellyel egy szakember pár perc alatt megtudja állapítani, hogy a motorban lévő hűtőfolyadékunk dermedéspontja megfelelően alacsony-e a téli fagyok átvészeléséhez. A motorban lévő hűtőközeg esetleges megfagyása komoly károkat is okozhat, melyek javítása minimum sok százezres tétel, ezért ezt a pár perces műveletet nem érdemes megspórolni.
3. Téli szélvédőmosó folyadék
A szélvédő tisztántartására szolgáló folyadéknál ugyanaz az elv mint a motor hűtőfolyadék esetében, meg kell előzzük a folyadék megfagyását.
Ebben az esetben azonban nem csak anyagi kárt tudunk okozni magunknak a motortérben megfagyó csövek és tartályok által, hanem súlyos biztonsági kockázatot is előidézhetünk ha a szükséges pillanatban nem látunk ki megfelelően az autónk szélvédőjén. Nagyon fontos, hogy a tartályban lévő nyári ablakmosó folyadékra ne csupán csak rátöltsük a télit, mert ezzel a rendszerben benne hagyjuk a megfagyásra képes nyári folyadékot is. Érdemes a nyári ablakmosót időben teljesen elhasználni, vagy szakemberrel leengedtetni, és a kiürült tartályt teljes egészében téli folyadékkal feltölteni.
4. Akkumulátor
Az idő előrehaladtával az autónk akkumulátora a természetes elöregedés következtében folyamatosan veszít teljesítőképességéből.
Különösen érzékelhető ez a jelenség télen, mikor a fagyos reggelek során áthűlt akkumulátor még további kapacitásvesztést is elszenved, ezért csökken annak indítóárama. A kellemetlen meglepetés általában akkor ér minket, mikor az első igazán hideg éjszakák beköszöntenek, és az addig megfelelőnek hitt akkumulátorunk egycsapásra nem képes beindítani autónkat. Az ilyen kellemetlen helyzetet előzhetjük meg egy időben elvégzett műszeres vizsgálattal, mellyel nem csak a szükséges indítóáram mértéke ellenőrizhető, de a szakemberek az akkumulátor más meghibásodásait is (mint cellazárlat) fel tudják tárni.
Az igazán precízek számára további 4 pont:
Fényszóró beállítások ellenőrzése szakemberrel
Gumitömítések, ajtókéderek ápolása speciális ápolószerrel
Gumiszőnyegek behelyezése a lábtérbe a leolvadó hó felfogására
Jégoldó spray és jégkaparó bekészítése, külső ajtózárak kenése
Comments